Filmenes signalværdi

Efter at have set reklamefilm for ALKA forsikring og Carglas og Partner med niveau tænker jeg, hvem er det lige der falder for de reklamer? okay, så budskabet kommer ud, men personerne i reklamerne er jo ikke ligefrem appellerende! Så hvor gik videoens budskab og vison galt, når de personer der bruges i sekvensen skal virke som avarage joe, men signalere skummel mand med skjulte bagtanker.

Appeal skal virke troværdig
Når du vælger at udforme en video, så tænk over det signal du gerne vil sende, hvem der skal se det og om modtageren vil fange dit budskab, gennem den sti du vælger at følge. Venner, bekendte og “undersotter” vil ofte støtte dig i hvad som helst, og kommentere dit snit i den positive retning – men hvad så hvis du skal have det råt for usødet? Er det så ikke bedre at afprøve filmen på en upartisk kilde, der kommentere filmen fra hoften, før resten af verden gør det. En sjælevarmer er ikke noget for marketing! Det er i forvejen en af de mest sleske og uærlige brancher der forstår sig på en god løgn! Når forsikringsselskab omtaler dem selv som firma med bedst kundetilfredshed, rynkecremen der forynger og en ny udgave af vaskepulveret der endelig kan fjerne pletter, hvilket det er blevet solgt på 20 gange før!

I denne branche siger man at alle kneb gælder, en lille hvid løgn og overdrivelse fremmer forståelsen – men at gå så vidt som at tale ned, lumrer den af eller komme med gennemborene usande udsagn er en absolut no go – med mindre graden af humor er spædet så hårdt op, at budskabet er transparent for seerne.

Dertil kan en evaluerende tanke for reklamefilm som Herstal virkelig irritere, når de på 10′ende år kører den samme stil “til bordet, til badet, til gæsten, til ….” og flere firmaer hopper på samme reklame vogn og skaber det samme stunt for deres produkt. Stop lige engang, dette tema er brugt og branded så hårdt, at andre firmaer vil stå hen som en skygge for den 1 brandede. Og sikkert er, at det ikke er billigere at duplikere en identitetsvideo over samme storyboard som først fremviste. Og NEJ, der er ingen grund til at nøjes! men der er heller ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang – men det er okay, at tænke ud af boksen, målrette profilen og sammenligne fremvisningen med andre ting på markedet i de givne lande den skal bruges.

Share

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>