Cookies…?

Flere kendte websider benytter i dag cookies for at skabe bedre brugeroplevelser, og det kan have sin fordel, når man skal have bruger til at interagere på ens webside, som i en webshop, en rejse portal eller spille forhold, så brugers data lagres i en lille hukommelsesbeholder under surfing på siden.

Dette skal selvfølgelig være oplys for bruger, så de på den ene eller anden måde kan melde til eller fra for denne indflydelse. Hvad mere indflydelse har er; at reglerne kun gælder Danmarks lov og rammer, og når du færdes på en side udenfor landets grænser ophører disse regler.

Og nu er der kommet en ny bølge hvor flere firmaer agere så lovlydigt at de informere bruger om deres brug af cookie, som skal godkendes for at bruge siden. Ergo har du ingen vej udenom – og læren er her, at får du ikke en mulighed, får du ikke lov til at afprøve uden cookies og får du kun ét ultimatum for din fortsatte adfærd, så er den menneskelige tendens at bakke ud.

I stedet for bør service være at tilbyde bruger at hente cookie, hvis de ønsker at udføre en aktivitet på siden, og lade dem gøre det når de kommer i en situation hvor det bliver aktuelt.

Men problemet for denne handling kunne jo ligge i, at de samtidig ikke kan tracke brugernes adfærd rundt på siden og skabe grundig analysemateriale, da det ofte er en skalkeskjul info der kommer med.

Der findes jo forskellige former for cookies, og de kan være nødvendige for at skabe en optimal visning af webside – og flere firmaer kan være afhængige af disse. Men ingen kan lide tanken om at downloade ting vi ikke kan se – eller ting vi ikke helt er oplyste om da de giver os en følelse om at blive overvåget. Så hvorfor griber flere firmaer ikke bolden og kommer med et easy-click tilbud, hvor du henter cookie når du som bruger står overfor udfordring der kræver cookie, hvor dette undtagelsesvist ikke gør sig gældende for webshops. Og, hvis de dertil informerede om, at de i denne cookie havde lavet en timer, der slettede cookie efter 3 dages inaktivitet, så ville dette begynde at føles trygt.

Her har i lige 3 fejl på dårlig cookie politik


1. Royal Greenland bruger cookie som en advarsel, informere passende om cookiebrug, med link. Lukker du siden af og vender tilbage, vil du se, at selvom du ikke har accepteret cookie – så er denne alligevel lagret og du kan ikke finde link til cookie politik. Desuden har der væren en grad af snedighed i at lægge banner i bunden af siden, så denne er nem at klikke over, og dertil har bruger inden idé om had et firma som deres helt præcist skal bruge cookies til.
2. Jyske bank informerer om cookiebrug som en advarsel. Bruger har ingen chance for at se hvad der er på sitet før de er logget igennem. Nu skal vi huske på at mange seniorer ligeså benytter bank sider, og deres indtryk af internettet er at det er ustabilt og folk kun vil stjæle fra dig. Så når banken starter her, uden en mulighed for at tag cookie issue som det kommer – så starter man faktisk ikke så godt.
3. Bibliotekerne popper ikke op med en cookie info, skidt pyt med det, da punktet indgår i menuen. Her kommer al information på engelsk med tekst skrevet op og ned, hvilket er uoverskueligt, hvilket strider imod den lovgivning man kan forholde sig til og hvilket giver et meget utroværdigt indtryk.

Cookies er ikke skidt
Men bruger er desværre opdraget med en misfornøjelse i forhold til deres indflydelse og fokusere mest på de negative sider. Formulerede man sig vel, og gav bruger en forståelse omkring anvendelsen og dens betydning, samt tips til hvordan de sletter cookies vinder man tillid og holder man dem hen og giver dem en selvkontrol med hentning af cookie, så vinder du meget mere på deres besøg.

…and that’s how the cookie crumble´s!!

Share

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>